< powrót

AKTUALNOŚCI > Fasolka szparagowa

Fasolka szparagowa



Fasolka szparagowa należy do rodziny roślin strączkowych. Do wyboru mamy żółta albo zielona. Dlaczego warto po nią sięgać i jak się z nią obchodzić?

Wartości odżywcze i zdrowotne
Możemy wybierać pomiędzy dwiema odmianami fasolki szparagowej:
żółtą – bogatszą w potas i fosfor oraz zieloną – bogatszą w kwas foliowy i prowitaminę A.
Fasolka ma dość dużo błonnika pokarmowego, przez co można długo cieszyć się uczuciem sytości. Idealnie sprawdza się jako zamiennik makaronu lub ziemniaków, dzięki czemu nasze danie obiadowe będzie zdrowsze i lżejsze.
Czy fasolka szparagowa tuczy? Nie! Fasolka ma niską kaloryczność (27 kcal w 100 g), stąd postrzegana jest jako znakomity składnik jadłospisu diet odchudzających. Ze względu na niski indeks glikemiczny fasolka szparagowa zajmuje również ważne miejsce w diecie dla cukrzyków.

Pozostańmy jeszcze przez chwilę przy kwestii odżywiania. Fasolka szparagowa, szczególnie jej zielona odmiana, stanowi cenny składnik w diecie osób ze skłonnościami do niedokrwistości. Zawiera bowiem cenny kwas foliowy, witaminę B6, a także żelazo.
Zastanawiacie się jak gotować fasolkę, aby żelazo nie zostało wypłukane z warzywa w procesie obróbki cieplnej? Można zrobić ją na parze, wartościowa też będzie z piekarnika. Można także przygotować ją w formie zupy. Żelazo występujące w fasolce to żelazo roślinne, tzw. niehemowe. Można zwiększyć jego przyswajalność, łącząc fasolkę z produktem bogatym w witaminę C, np. z natką pietruszki czy czerwona papryką.
 
Fasolka szparagowa w czasie ciąży
Okazuje się być bardzo dobrym warzywem dla kobiet w ciąży. Wpływa bowiem korzystnie nie tylko na poprawę parametrów krwi, ale także dostarcza kwasu foliowego, co jest szczególnie ważne w pierwszym trymestrze ciąży, jak również w okresie przed prokreacyjnym.

Fasolka szparagowa dla matki karmiącej i dla niemowlaka
Fasolka szparagowa jest jedną z najłatwiej strawnych wśród fasol. Jednak w pierwszych tygodniach życia dzieckanie poleca się spożywania jej w dużych ilościach (szczególnie dużo na raz, w jednym posiłku). Z czasem można ją na stałe wprowadzić do diety młodej mamy, a także – niemowlaka. Fasolkę można bowiem dość szybko wprowadzić do diety dziecka, nawet w okolicach 7-8 miesiąca życia.

Fasolka szparagowa w kuchni
Najbardziej typowy duet to gotowana fasolka z bułką tartą. Można ją również podać z kiełbasą, z pomidorami lub z ryżem. Bardzo dobrze smakuje z jajkiem np. sadzonym, albo z kurczakiem, albo z patelni na azjatycką nutę. Właściwie ogranicza nas jedynie wyobraźnia, bo fasolka jako dodatek pasuje do każdego obiadu. Oprócz tego świetnie sprawdzi się do słoików, do mrożenia i do pracy na szybki i zdrowy lunch.

Czy fasolka może szkodzić?
Fasolka w surowej postaci jest trująca. Ból brzucha, wymioty i inne dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego wywołuje związek o nazwie toksalbumina, który zostaje unieszkodliwiony w wyniku obróbki termicznej. Fasolkę należy podawać po obróbce cieplnej.


Źródło:https://lokalnyrolnik.pl/blog/fasolka-szparagowa-co-zawiera-i-czy-jest-zdrowa/